Mēs izmantojam sīkfailus, lai nodrošinātu viskvalitatīvāko pieredzi

Mēs izmantojam sīkfailus, lai piedāvātu Tev vislabāko pieredzi. Ar to palīdzību mēs spējam piedāvāt tieši to informāciju par mūsu produktiem un pakalpojumiem, kuru Tu vēlies redzēt. Ja Tu dod savu piekrišanu sīkfailu izmantošanai, nospied pogu “Apstiprinu sīkfailus”. Ja vēlies koriģēt sīkfailu iestatījumus, klikšķini uz pogas “Mainīt sīkfailus”. Tavi apstiprinātie sīkfaili tiks saglabāti 90 dienas. Uzziniet vairāk par sīkfailiem

Lūdzu, atlasi un apstiprini savus personīgos sīkfailu iestatījumus:

Obligātie sīkfaili ir nepieciešami tīmekļa vietnes sekmīgai funkcionalitātei. Tos nav iespējams izslēgt, jo bez tiem tīmekļa vietne nedarbosies korekti.

Marketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai piegādātu lietotājiem personīgi pielāgotus ziņojumus un reklāmas. Tas ļauj lietotājiem piedalīties dažādās kampaņās. Atsakoties saņemt personalizētas reklāmas, joprojām ir iespējams apmeklēt tīmekļa vietni, bet jāņem vērā, ka tajā redzamās reklāmas var nebūt atbilstošanas Tavām interesēm.

Analītiskie sīkfaili tiek izmantoti, lai apkopotu datus par tīmekļa vietnes izmantošanu, kā piemēram, apmeklētāju skaitu, pārlūkošanas paradumiem un citu informāciju, kas nepieciešama tīmekļa vietnes veiktspējas uzlabošanai. Ar statistiskajiem sīkfailiem, kas apkopo anonīmus datus, tiek gūts ieskats par to, kā apmeklētāji piekļūst tīmekļa vietnei un kā to izmanto.

IT sistēmas nestrādā kā nākas un uzņēmējdarbība stāv. Ko darīt? 

Autors: Joosep Truu Datums: 21.10.2020

IT sistēmas nestrādā kā nākas un uzņēmējdarbība stāv. Ko darīt? 

Nopietnas IT problēmas uzņēmumiem vienmēr gadās negaidīti un parasti visnepiemērotākajā laikā.  Vienalga, vai runa par tīkla pārrāvumu, vīrusu vai servera traucējumiem, sliktākajā gadījumā sekas var izraisīt pilnīgu uzņēmējdarbības dīkstāvi. Galvenie iemesli, kāpēc rodas SOS situācijas, ir kiberuzbrukumi, nepietiekama uzņēmuma darbinieku kompetence, kā arī IT infrastruktūras trūkumi. Aplūkosim trīs izplatītākās SOS situācijas. 

 

SOS situācija Nr. 1: „Palīgā, mums uzbruka!" 

Uzņēmuma darbinieki atnāk no rīta uz darbu. Neviens nevar atvērt nevienu dokumentu. Ir noticis izspiedējprogrammatūras uzbrukums. Tā kā darīšana ir ar ļoti mazu uzņēmumu, tad izspiedējs kā izpirkuma naudu prasa 5000 euro. Vai tas ir daudz vai maz? Viss ir relatīvs.  

Pirmkārt: Labs ugunsmūris, pretvīrusu programmatūra un datu dublēšanas iekārtas maksātu apmēram uz pusi mazāk.   

Otrkārt: Patiesie izdevumi neaprobežojas tikai ar šo summu. Bieži vien incidenta dēļ var pazust dati, kā arī pazaudēts laiks nozīmē negūtu peļņu. Ja noziedznieku rokās nonāk klientu finansiālie vai personīgie dati, tad tiek bojāta uzņēmuma reputācija, kuras atgūšana prasa ievērojamus izdevumus. 

Drošības incidentu gadījumā IT sistēmu un datu atjaunošanas izdevumi var radīt ievērojamu robu uzņēmuma budžetā. Atkarībā no organizācijas lieluma un dīkstāves vai bojājuma apmēra, viena dīkstāves stunda var izmaksāt trīsciparu līdz septiņciparu summu. Kiberdrošība nav jauns drauds, taču tas pieaug, jo hakeru prasmes pilnveidojas un tiem ir aizvien vairāk piekļuves punktu (piemēram, darbinieku personīgās viedierīces), ar kuru starpniecību tie var iekļūt sistēmās. Apmēram divas trešdaļas uzbrukumu skar mazos uzņēmumus, jo to sistēmas un dati bieži vien nav pietiekami aizsargāti. 

Der padomāt: 

  • Cik lielu kaitējumu tavam uzņēmumam var nodarīt klientu bāzes nokļūšana nepareizās rokās?
  • Cik daudz maksā ražošanas līnijas dīkstāve uz 1 stundu vai 8 stundas pazaudēta darbinieku darba laika? 
  • Cik lielu summu esi gatavs samaksāt izspiedējam par savu sistēmu atšifrēšanu? 

 Raizes, kas saistītas ar kibernoziedzību, tās straujās attīstības dēļ var drīz vien skart arī tie, kuriem šobrīd šādas problēmas var šķist svešas. Jauni datorvīrusi tiek izstrādāti pārsteidzoši ātri, tāpēc vienmēr ir jābalstās uz jaunāko informācija un jāizmanto jaunākās ierīces gan vīrusu uzraudzībai un identificēšanai, gan arī drošības risinājumu izstrādē. Dīkstāves draudu samazināšana ir daudzšķautņains uzdevums, kura atrisināšanai uzņēmumā strādājošajai komandai var nebūt pietiekami daudz pieredzes. Ārpakalpojuma izmantošana profilaktiskos nolūkos var samazināt ar dīkstāvi saistītās izmaksas.  

SOS situācija Nr. 2: „Mūsu IT darbinieks nevar mums palīdzēt“ 

Uzņēmuma IT sistēmas iestatīja labs īpašnieka draugs. Viss nepieciešamais tika izdarīts, un sistēmas darbojās labi, taču aizvien biežāk radās traucējumi, kas paralizēja teju visu darbinieku darbu. 

Lai arī pat mazāku uzņēmumu gadījumā ir pašsaprotami, ka, piemēram, līgumu sastādīšanai vai citu ar jurisprudenci saistītu jautājumu risināšanai tiek izmantots ārpakalpojumus, tad IT gadījumā esam daudzkārt redzējuši, ka tiek izmantoti pazīstami IT speciālisti. Pat tad, ja paziņa ir speciālists un dara savu darbu labi, viņš var nebūt pieejams tad, kad ir nepieciešama sistēmu apkope vai kad sistēmu darbs ir traucēts un palīdzība ir vajadzīga uzreiz.   

Papildus klientu neapmierinātībai un zaudētiem darījumiem nepienācīgi darbojošu sistēmu dēļ tiek bieži vien zaudēts arī vērtīgs darba laiks. Saskaitot kopā visu darbinieku darba stundas mēnesī, kad tie nevarēja veikt savu darbu, var iegūt pārsteidzošu rezultātu. Ja vienīgais, kurš izprot to, kā darbojas sistēma, ir pazīstams IT speciālists, kurš nav sasniedzams, tad uzņēmums ir nonācis visai neapskaužamā situācijā. Ar maziem, veiksmīgiem uzņēmumiem bieži notiek arī tā, ka kādu dienu tie vairs nav nemaz tik mazi. Uzņēmumam augot, parasti pieaug arī atkarība no IT, taču ar uzņēmuma iekšējiem IT resursiem vairs nepietiek. IT infrastruktūra, kuru izveidojis draugs vai paziņa, var būt kā ar domino. Ja kāds no gabaliņiem gūst triecienu, tad tas var ietekmēt visu pārējo sistēmu. 

SOS situācija Nr. 3: „Kur ir mūsu dati?“  

Uzņēmuma IT speciālists ikdienā bija ļoti aizņemts ar lietotāju atbalstīšanu. Tad bija jāiestata jaunie datori, tad bija jāuzinstalē pretvīrusu programmatūra, tad bija jāpiedalās sapulcēs, kur tika apspriesta biznesa programmatūras pasūtīšana. Kādā dienā nojuka uzņēmējdarbībai svarīgs serveris. Atklājās, ka servera pamatplate vairs nedarbojas un servera garantija ir beigusies jau pirms pusotra gada. Dati gan tika dublēti ārējās ierīcēs, taču netika veikta pārbaude, vai dublētos datus ir iespējams arī atjaunot. Diemžēl datu atjaunošana neizdevās. Pēkšņi uzņēmums bija nonācis situācijā, kad datu vairs nebija. Pirms speciālists nav atrisinājis kādu nopietnāku problēmu, ir grūti novērtēt tīkla un sistēmu administratora zināšanas un prasmes. Bieži vien mazākos uzņēmumos nav zinātības ar aparatūru vai programmnodrošinājumu saistītu bojājumu risināšanai. Šim nolūkam var būt kāds sadarbības partneris, taču arī tas ne vienmēr var palīdzēt.  
 
“Ja kaut kas saplīst, tad to taču var salabot,” ir domāšanas veids, ar kuru bieži saskaramies daudzu uzņēmumu gadījumā. Tomēr tiem, kas vēlas saglabāt konkurētspēju, daudz prātīgāk ir izvēlēties profilaktisku pieeju.  Mēs bieži redzam iestādes, kurās ir pārāk maz darbinieku, IT komanda ir pārslogota, tāpēc nespēj laika un resursu trūkuma dēļ paveikt visu. Šāda situācija nav ilgtspējīga, īpaši tad, ja uzņēmums vēlas augt. 

Mūsu risinājums ir šādas problēmas mīkstināt ar pārdomātiem scenārijiem, kā arī izveidot IT infrastruktūru tā, lai vienas ierīces bojājums nepārtrauktu uzņēmējdarbību. 

Kā mēs varam palīdzēt? 

Lai arī mūsu pamatnodarbošanās ir regulāra atbalsta nodrošināšana līgumiskajiem klientiem, mēs iespējas gadījumā palīdzam uzņēmumiem arī krīzes situācijās. 
Daudzi mūsu esošie klienti ir pie mums nonākuši SOS situāciju dēļ. 

Kā mēs varam palīdzēt UZREIZ? 

  • Esat saņēmis aizdomīgu e-pasta vēstuli un nezināt, vai tā ir īsta vai nē; 
  • Office 365 vai kāda cita e-pastu pakalpojuma divpakāpju iestatīšana;  
  • Jebkādu ar Office 365 saistītu problēmu risināšana; 
  • Problēmas ar biroja WIFI; 
  • Problēmas ar Onedrive un Sharepoint sinhronizēšanu; 
  • Ir nepieciešams papildināt personāla zināšanas par Office 365 vai kiberhigiēnu; 
  • Jūsu uzņēmumu ir skāris vīruss un jūs nezināt, kā rīkoties tālāk, vai arī vēlaties nākotnē izvairīties no šādām situācijām; 
  • Serveru un programmnodrošinājumu apkope; 
  • Problemātiskas aparatūras aizvietošana; 
  • Datu dublēšana, dublēto datu atjaunošana; 
  • Melns ekrāns; 
  • Serveris un pakalpojumi ir lēni; 
  • Birojā ir problēmas ar tīklu; 
  • Internets nedarbojas; 
  • Dati ir pazuduši; 
  • Programmu nevar palaist; 
  • Kļūdas ziņojumi, kurus pašu spēkiem nav iespējams atrisināt; 
  • Vīruss, Trojas zirgs, ļaunatūra; 
  • Nav iespējams gūt savienojumu ar serveri; 
  • Cietais disks ir pilns; 
  • Cietais disks rada dīvainas skaņas; 
  • Serverim nav pietiekami daudz resursu; 
  • Dati ir izdzēsti. 

 

Pieraksties jaunumiem